Kuukauden kirjoitus marraskuu 2016 – Mimmi ja Maria

Koulukoira Mimmi

Työskentelen erityisluokanopettajana Hietakummun ala-asteella Helsingissä. Työuraa on takana noin 20 vuotta. Tällä hetkellä opetan ekaluokkaa; luokassa on erittäin vilkkaita lapsosia kymmenen. Luokassa työskentelee myös koulunkäyntiavustaja.

Niin ja luokassa työskentelee myös koulukoira Mimmi, 5-vuotias labradorinnoutaja. Mimmi aloitti ”työuransa” jo ihan pentuna; jo 3kk ikäisenä hän tuli silloiseen luokkaani aiheuttaen ihastusta, mutta myös kaaosta. Mutta hiljalleen niin oppilaat kuin Mimmikin rauhoittuvat arjen tohinassa. Monesti Mimmi nukahti jonkun oppilaan jalkoihin pulpetin alle ja sekös oli aivan ihanaa. Ja niin Mimmi valloitti oman luokan lisäksi koko koulun, niin aikuiset kuin oppilaatkin.

Mimmin ollessa parivuotias, luokassa tapahtui hyvin surullisia asioita. Tällöin huomasin, että koira menee lohduttamaan omaehtoisesti ja mm. makasi surullisen oppilaan jaloissa koko päivän. Niinpä aloin ottamaan asioista selvää; en voi olla ainut opettaja, joka on nähnyt vastaavaa. Ja niin löysin Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n! Suoritimme yhdistyksen soveltuvuuskokeen ja tammikuussa 2015 aloitimme koulutuksen Jyväskylässä. Ja Marraskuussa 2015 suoritamme luokassamme työnäytön hyväksyttävästi. Olemme nyt siis valmis koirakko!

Mimmi on luokassa 1-2kertaa/vko. Tämä syksy on ollut Mimmille haastavaa, sillä oppilaat ovat hyvin pieniä ja äänekkäitä. Mimmillä on luokassa Turvamatto opettajan pöydän alla. Mimmin ollessa matolla, oppilaat eivät saa mennä häiritsemään Mimmiä. Ja hyvin pienetkin ovat ymmärtäneet ja antavat Mimmin olla rauhassa matolla.

Olen opettanut Mimmille muutamia ”temppuja”, joita voin käyttää melkeinpä kaikkien oppiaineiden opettamisessa.
1. Nopan pyöritys
2. Tehtäväpussin vienti oppilaille
3. Pulpetin vieressä oppilaan rauhoittaminen tehtävien tekoon.
Lisäksi ”Mimmitunnit” päättyvät siihen, että oppilas saa Mimmiltä pusun/haifaiv/tassua/halin.

Mimmi on myös välituntivalvonnassa minun kanssa. Tällöin koko koulun oppilaat saavat rapsutella ja halia Mimmiä. Ja kun Mimmi on paikalla, eipä hyvin välitunneilla riitoja esiinny! Mimmi on ollut myös lukukoirana koulun muille oppilaille mm.jos ääneen lukeminen on haastavaa. Mimmille on helppoa ja hauskaa lukea!

Pidämme Mimmin kanssa luokassa Tunnetunteja, jotka ovat mielestäni erittäin antoisia ja arvokkaita. Tunteista puhuminen on koiran läsnäollessa leppoisempaa ja helpompaa. Olemme pitäneet Tunnetunteja myös koulun muillekkin oppilaille mm. oppilaille, joilla on käyttäytymisen haasteita.

Mutta miksi minulla on Mimmi luokassa? Usein kysytty kysymys…. Erityisluokassa oppilailla on paljon erilaisia haasteita, joihin opettajan tulee löytää pedagogisesti oikeat menetelmät. Usein haasteet liittyvät keskittymiseen, tunnepuolen ongelmiin tai oppimisen vaikeuteen. Jokainen opettaja löytää oman tapansa tehdä työtä; metodit ja käytänteet, jotka kokee omaksi ja joiden avulla erilaiset oppilaat oppivat. Minun kohdalla paras ”työväline” on koira, Mimmi. Koiran kanssa työskentely rauhoittaa oppilaita. Koiran kanssa on ilo oppia. Koiran kanssa saa mokailla. Koiran kanssa voi jutella ilot ja surut. Koiran kanssa saat olla juuri sinä. Koiran kanssa on kouluun kiva tulla.
Koiran kanssa me ollaan ME!

Maria Sihvola, erityisluokanopettaja

Ps. Mimmin työskentelyä voi seurata Facebookryhmässä ”koulukoira Mimmi”